7 грудня 2020 р. відділ краєзнавства в онлайн форматі провів презентацію монографії І. Петренко та В. Перерви "Церковні школи Полтавської єпархії (губернії)(кінець XVIII — початок ХХ ст.)."
Видатний педагог ХІХ століття К. Ушинський зазначав, що церква має
набільшу формувальну силу для простого народу, а початкове розумне
виховання є необхідним посередником між людиною і церквою. Говорячи про
життєво необхідний зв’язок шкільного навчання і виховання з церквою, він
писав: "Відкрити в церкві для людини джерело духовного розвитку і
моральних переконань – найвища мета всякої народної школи: школа навчає
людину небагато і недовго, – церква підтримує і наставляє її від колиски
до могили; але необхідний деякий розвиток і деякі знання, щоб
користуватись цією підтримкою і цими настановами. Все це, здається мені,
неважко зробити; але, звичайно, в цьому потрібна продуманість,
постійність і деякі навички наставника".
Тривалий період
церковнопарафіяльні школи були майже єдиною формою навчання для дітей
незаможних, переважно сільських, верств населення, яке традиційно
здійснювалося Православною Церквою. Відтак досвід практичного
використання в них принципів морально-етичного, фізичного, трудового
навчання і виховання викликає інтерес до діяльності церковнопарафіяльних
шкіл на сучасному етапі розвитку історичної і педагогічної науки.
Церковнопарафіяльні школи в Україні вони вписали помітну сторінку в
розвиток національної освіти та виховання.
Церковно-приходськими (церковнопарафіяльними)
називали школи при православній парафії, що об'єднувала вірян, яких
обслуговують церковнослужителі одного храму.
(діти вивчали Закон
Божий, церковний спів, письмо, церковнослов’янську мову, читання,
російську мову, арифметику). У двокласних, яких було небагато, навчання
тривало до 5-ти і навіть 6-ти років (крім названих предметів, вивчали
російську історію, географію, креслення, малювання, короткі відомості з
природознавства). На навчання приймалися діти віком від 8 років.
Навчання
здійснювали священики, диякони і дячки (псаломщики, пономарі), а також
учителі і вчительки, які закінчили переважно церковно-учительські школи
та єпархіальні училища.
У Полтаві на початку ХХ століття діяло 8 - 11
церковнопарафіяльних шкіл: із них для хлопчиків однокласні – при
Хрестовоздвиженському монастирі, Троїцькій і Преображенській церкві,
недовго – при Покровській; змішана церковно-приходська залізнична; для
дівчаток – при Троїцькій, Миколаївській, Покровській на Павленках,
Різдва Пресвятої Богородиці. У них навчалися діти бідних верств
населення.
Автори книги, ознайомившись та проаналізуваши кілька тисяч документальних актів з архівосховищ Санкт-Петербурга і Полтави, показали в історичному розрізі шлях церковнопарафіяльної шкільної справи Полтавської єпархії.
Перший автор - Перерва Володимир Степанович, кандидат історичних наук, почесний
краєзнавець України, доцент кафедри педагогіки, психології та
менеджменту освіти Київського обласного інституту післядипломної освіти
педагогічних кадрів.
Народився у Білій Церкві. Закінчив історичний
факультет Дрогобицького педагогічного університету та аспірантуру
Київського Національного університету імені Тараса Шевченка. Захистив
дисертацію з історії Церкви в Україні. Понад 20 років займається
науковими дослідженнями у вітчизняних та закордонних архівосховищах.
Сфера наукових інтересів - історія духовності та освіти, мікроісторія,
історія меценатства. Автор понад 150 наукових праць, серед яких 10
монографій. Відзначений трьома орденами (зокрема, двома орденами
Нестора-літописця), низкою премій, Почесною грамотою міністерства освіти
та науки.
Другий автор - Ірина Миколаївна Петренко, доктор історичних наук, професор і
завідувач кафедри педагогіки та суспільних наук ВНЗ Укоопспілки
«Полтавський університет економіки і торгівлі». Ірина Миколаївна -
лауреат премії Самійла Величка, лауреат премії Президента України для
молодих учених у 2017 році, секретар Полтавської обласної організації
Національної спілки краєзнавців України, член Української асоціації
дослідників жіночої історії, член Харківського історико-філологічного
товариства
Сфера наукових інтересів – соціальна історія, історичне
краєзнавство, історія повсякденності, історія освіти в Україні, історія
Православної Церкви, біографістика.
Понад 200 наукових та науково-методичних праць, зокрема, 6 монографій (1 з них колективна).
До презентації долучився Клепко Сергій Федорович – доктор філософських наук, доцент, проректор з наукової роботи Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М.В.Остроградського, головний редактор журналу „Постметодика” Автор численних публікацій з філософії освіти та освітньої політики.
Слово тримав також Булава Леонід Миколайович - кандидат географічних наук. Тривалий час працював у Полтавському національному педагогічному університеті імені В.Г.Короленка завідувачем кафедри географії та краєзнавства (2000-2015), професором кафедри (2010-2017), з 12.2017 р. –доцент кафедри географії та методики її навчання.
Коло наукових інтересів: методика навчання фізичної географії; професійна (педагогічна) освіта; екологія ландшафтів; краєзнавство; історія ПНПУ імені В. Г. Короленка. Має більше 400 наукових, науково-методичних та науково-популярних публікацій (у тому числі 18 – з грифом МОН; 36 навчальних посібників для вчителів, учнів, студентів; 8 монографій).
Варто зазначити, що презентоване видання вже є у фонді Полтавської наукової бібліотеки і всі бажаючі можуть з ним ознайомитися у відділі краєзнавства (5-й пов., 509 кімн.).
Немає коментарів:
Дописати коментар